Förkylt…

Åh, vad det kan kännas deppigt att bli sjuk, även om det bara är en vanlig förkylning! För oss som har sången som yrke är det lätt att bli paranoid i kollektivtrafiken så här års… Varenda nysning från en medpassagerare går som en elektrisk stöt genom kroppen. Man drar upp halsduken lite diskret över munnen och hoppas, mot bättre vetande, att det ska fungera som en barriär mot virus och baciller. Man försöker efter bästa förmåga undvika folkrika sammanhang. Teater, bio och liknande går bort. Till och med middagar med goda vänner kan kännas hotfulla om de sker alltför tätt inpå ett stundande uppdrag. Typiskt nog infaller två av de perioder på året som innebär mest jobb för frilansande klassiska sångare under de månader som är som mest riskabla: tiden fram till jul och den s.k. “Passionstiden” i februari-april.

Även för en amatörsångare med ambitioner kan det vara tufft att behöva pausa sången mot sin vilja. Kanske till och med missa en sånglektion, workshop eller körkonsert för att halsen inte spelar med. Det är dock viktigt att lyssna på kroppen. Har man redan “trillat dit” är det bara att gilla läget. Ta det lugnt, drick mycket och sjung INTE. Jag skickar omedelbart hem en elev som har halsont. Har man lite snuva må det vara hänt, men så fort du har ont ska du vara tyst. Att sjunga på sjukt instrument kan vara fatalt för stämbanden. Med lite otur sjunger du på dig stämknutor. Kan du inte hålla dig borta från sången under sjukdomen så öva utan att sjunga: lyssna på stycken, lär dig text utantill osv.

Som sångare försöker man naturligtvis alltid skydda sig från att överhuvud taget bli sjuk. Att få nog med sömn är en självklarhet. Jag tror personligen även på att skölja näsan dagligen med saltvattenslösning, se till att återfukta stämbanden med dryck och salivfrämjande tabletter, att ta kosttillskott på vinterhalvåret och att se till att få perioder med återhämtning. (Det kan vara bra att tänka på att även saker som man älskar att göra och som är roliga kan kräva alltför mycket energi. Är man trött och sliten är man mer mottaglig för smitta.)

Har du ändå trillat dit? Då är det bara att vänta ut eländet. Hur mycket vi än önskar att hålla oss friska så är det helt normalt med 3-4 förkylningar per år. Tänk långsiktigt: din röst ska hålla i många år framöver missar du ett tillfälle väntar nya konserter eller andra roliga utmaningar om hörnet. Det är inte värt att riskera stämbanden för att till varje pris vara med på körens julkonsert…

Musikalisk salong 2.0

På 1800-talet var höjden av sofistikerat leverne att hålla musikalisk salong. Mer eller mindre välbärgade medborgare öppnade sina hem och bjöd in musiker och sångare att spela och sjunga. Råkade man ha duktiga amatörer i den direkta vänkretsen kunde det bli riktigt familjära tillställningar där man byttes av att underhålla, diskutera musiken och umgås med varandra.

Min spaning är att vi upplever en begynnande renässans för fenomenet. För icke-professionella musiker finns inte alltid en naturlig samlingspunkt kring musiken. (Se inlägget om att upprätthålla motivationen) Man kan som amatörsångare ofta uppleva en viss vilsenhet: “Vart ska jag ta vägen med allt det jag lär mig och det jag vill uttrycka?”. De senaste åren har flera grupper bildats, ofta som Facebookgrupper, där inspirerade amatörsångare på alla nivåer träffas för att sjunga inför och lyssna på varandra. Bara på sista tiden har jag fått höra om tre olika sällskap med lite olika profiler, dit alla som känner sig hågade är välkomna. Gemensamt är att man betalar en liten avgift som ska täcka lokalhyra och arvode för ackompanjatör som finns tillgänglig under hela kvällen. Ett av gängen består framför allt av operafantaster medan ett annat sjunger allt från musical och jazz till romanser. I vissa fall finns både dryck och tilltugg till hands, i andra är det “knytis-principen” som gäller.

Jag blir så lycklig av sådana här initiativ! Det känns som ett steg tillbaka till något som lite gått förlorat i vår digitaliserade värld. Plattformar där sångare som inte har musiken som yrke kan mötas, nätverka och skaffa inspiration för fortsatt sjungande! Leve den musikaliska salongen!

Jack LiVigni om vokaler

https://www.youtube.com/watch?v=4Okglv_2qXY

Återigen en spot-on lektion av tenoren och pedagogen LiVigni. Jag garanterar att det är 32 välinvesterade minuter, speciellt för de lägre stämfacken. Varför? Därför att de i större grad tenderar att ha problem med de öppna vokalerna, det vi kallar en “burkighet” i klangen. Jag har egen erfarenhet av detta då jag spenderade flera år direkt efter examen med att mörka min röst eftersom jag märkte att det (tyvärr) genererade fler jobb om jag producerade ett “altigare” sound. Till slut hade jag sjungit in mig i en mörk vrå som inte gick att ta sig ur och fick stora problem med min höjd. Jag fick gå tillbaka till scratch och tillbringa tre månader med vokalramsor i stil med “La Mamma Italiana!” för att hitta tillbaka till min ursprungsröst. Ett råd: du kan inte SKAPA en stämma. Du måste utgå ifrån den röst du har och förädla den.